Ansvarlig forretning kan være god forretning

Interview med Joy Vasiljev fra the Organic Company.

At interviewe Joy fra the Organic Company var en stor glæde og inspiration. Joy er en fantastisk kvinde med et stort hjerte og knivskarp sans for forretning. I 2010 fik Joy Ivækstprisen Årets Idealist. Virksomheden vokser og vokser og er nu repræsenteret i 12 lande. the Organic Companys mission er at tilføre mere lækkerhed til ærlig økologi og økologi ind i flere skønne hjem. Se mere på www.organiccompany.dk

Hør interviewet

 
eller læs uddraget.

Vil du ikke fortælle, hvem du er og hvad the Organic Company er?

Jeg er Joy og jeg er 41 år, mor til 2, bor på Østerbro sammen med min mand Lars og så er jeg grundlæggeren af the Organic Company, som blev grundlagt i 2007.

Det var ikke fordi, jeg ville være selvstændig, det var fordi jeg ventede barn nr. 2 og var i den fase med at kigge på baby-tilbehør og den gang syntes jeg, at der var så meget jeg kunne gøre bedre i mange forskellige retninger. Det var sådan set starten til the Organic Company.

Der er mange, der tænker det kan jeg gøre bedre, men som ikke hopper ud i det, hvordan kan det være at du hoppede ud i det?

Ja,… Jeg var hos AP Møller og var glad for at være der og havde aldrig forestillet mig, at jeg skulle være selvstændig. Så skete der det, at min gode ven Thomas Gleerup, som i dag er min bestyrelsesformand og som er partner og direktør i Moment, lånte mig nogle cd’er af Anthony Robbins. Dem lyttede jeg lidt til og en af de ting han sagde var, at hvis man havde en idé skulle man skrive den ned og det gjorde jeg. Hver gang jeg sad og tegnede på det her stykke papir, som blev til flere ark, så boblede det i maven. Jeg kunne simpelt hen ikke slippe det. Min mand sagde til mig på et tidspunkt, ”skatter skal det være, skal det være nu, det er nu du har energien” og han kunne jo se på mine øjne at jeg var helt oppe og køre over det.

Jeg var jo glad for det job, jeg havde og det var jo ikke en option, men i samme periode læste jeg omkring jobskifte og at man skulle huske at skifte, medens man havde det godt.

Så gik det op for mig, at selvfølgelig skulle jeg springe ud i det, for det her var jo ikke et fravalg, det var et tilvalg og noget jeg skulle gøre med glæde. 

Jeg kunne mærke, at der var et behov, for det havde jeg jo selv oplevet som forbruger og også drøftede idéen med mine veninder, og at der var et hul på markedet, og jeg kunne mærke, når jeg tænkte på idéen, at der var den der gnist. Så der var en masse gode ingredienser i suppen for at danne et godt fundament.

Hvor er the Organic Company i dag?

Vi er gået fra at være en lille virksomhed til at være en lidt større. Vi er repræsenteret i 12 lande, vi har fået en salgs-og relationschef og en partner Henrik Lyngbye Petersen. Jeg ejer i dag 80% og han ejer 20%, vi har en professionel bestyrelse og vi har fantastisk vanvittig skønne kunder – virkelig, vi samler på skønne kunder. Det noget vi vil have og noget vi har.

Og du vandt Årets Idealist Ivækstprisen i 2010

Ja, det gjorde jeg – det syntes jeg var meget cool. Den giver os noget af den dybde og understreger vores virksomhed, da vores grundmission er at bevise at Ansvarlig forretning sagtens kan være god forretning.

For det er det her, med at have flere elementer ind over sit forretningsgrundlag. Det her er ikke kun bundlinjen, det er også bundlinjen. For hvis det ikke var bundlinjen, kunne vi lige så godt bygge en skole i Afrika eller jeg kunne være blevet nede hos mine kvindelige venner i Nicaragua og hjælpe dem med deres systue igen og igen.

Det her handler om, at forretningen skal være ansvarlig og det er fedt at handle i verdenen. Det er fedt at lave forretning og udvikle og få produceret noget. Vi har det bare sådan, det skal bare gøres ansvarlig og det må ikke være på bekostning af nogen eller noget.

Det er da en dejlig inspiration at have i hverdagen og at have den målsætning i sin virksomhed og i sin væren. Hvad er din vision med the Organic Company?

Det er faktisk at bevise at ansvarlig forretning sagtens kan være god forretning. Folk vil så sige, jamen det er jo hverken målbart eller konkret og jo det er det faktisk. Vi har en masse budgetter og vi har KPMG som vores revisor, så vi ved godt om det er en god forretning. Vi har planer om at vækste og komme hen på et niveau hvor tingene kører rundt og ifølge vores budgetter er vi der om 2 år.

Der vil the Organic Company have en størrelse, hvor vi er i flere lande, men dybere i hvert land og hvor vi også er rollemodel for andre virksomheder. For man bliver nødt til at have en størrelse, for at det kan rykke ved noget.  Hvis vi går ud og siger, at vi kan bevise at “Ansvarlig forretning sagtens kan være god forretning”, så bliver vi nødt til at have en vis størrelse, som giver noget pondus.

For os er Ansvarlig forretning, at det ikke går ud over miljø og mennesker. Hvis man gerne vil køb-og-smid-væk kulturen til livs, da den har stor omkostning for miljøet og mennesker. Må man gå ind og sige, hvordan kan man få ændret hele denne mølle.

Hvis vi nu designer noget, som er ordentligt, lækkert at se på, holdbart og funktionelt – og økologisk – WAUW. Så går vi ind og taler til det center i kroppen, hvor vi passer på tingene. Hvorimod køb-og-smid-væk kulturen er sådan noget med at købe noget grimt og billigt no-name ligegyldighed, og vi passer ikke på det. Det er faktisk utroligt svært at passe på noget til 2 kr.

Hvorimod, hvis vi køber noget, der har en historie og en dybde og som er lækkert at se på og røre ved, køber man en oplevelse og ønsker at passe på det.

I stedet for at købe 100.000 ting til 1 kr. Skulle man købe 10.000 ting til 10 kr. Det er samme handel, samme bundlinje, men et helt andet flow.

I gamle dage blev der lagt en kærlighed til godt håndværk, det er ikke der, vi skal hen, men finde en balance midt imellem.

Hvad har din største lære været omkring the Organic Company?

Den, der fylder mest for tiden var da min Partner Henrik Lyngbye Petersen indtrådte i the Organic Comapany, Han er ikke med i den daglige drift, men er i bestyrelsen og har lagt penge i virksomheden, som jeg er dybt taknemlig for, for det gjorde at the Organic Company kunne rykke sig.

The Organic Company er gået fra at være en lille til en større virksomhed. Vi har nu en professionel bestyrelse , nu er det Aps, vi har fået salgschef, jeg har fået direktørkontrakt, og vi har fået husadvokat, revisorer – en rigtig virksomhed, som har udgifter og kunder og tilknytning til huset.

Læringen i det – er rent personligt, For jeg er jo stifteren, og der ligger meget personligt i det med at have stiftet sin virksomhed, og lige pludselig skal dele det med andre og også være underlagt et professionelt regelsæt. Jeg har ikke noget imod det, for det er jo der, jeg kan vil være.

Det handler om mig, på det følelsesmæssige plan. Særligt det skifte, hvor man får medarbejdere, eller får ejere eller indgår samarbejde hvor man pludselig bliver afhængig at andre mennesker og i hvertfald på papiret afgiver lidt af sin frihed.

Det er en proces, som er vigtig at være åben for og vigtig at bearbejde og anderkende.

Der er noget inde i mig, som skal finde sin plads og det tager den tid det tager.

Det hjælper dig at leve i nuet, hvad og hvem inspirerer dig ellers?

Den Yogiske livsstil, som handler om at dyrke yoga, mediterer og have nogle mantraer såsom: ”vær 100 %”,” accepter alt og alle”, ”vær i nuet” – de personlige sande værdier og som jeg prøver at leve efter. Jeg dyrker også meget taknemlighed, for jeg kan mærke at det bobler inde i mig, når jeg er taknemlig. Den Yogiske livsstil giver mig en dybde, en rodfæstethed og nærvær, som er vigtig når man er iværksætter.

Der er mange måder at komme frem til det på; nogle synger, nogle løber , nogle læser fede bøger– det er bare vigtigt at have noget menneskeligt og som kan forankres i kroppen, hvad så end det måtte være. Mit er den yogiske livsstil.

Der er mange kilder jeg læner mig op af. Det som er fællesnævneren er kombinationen af  professionalisme, at være erhvervsmæssig, businessagtig og så have en balance i sig selv og være i harmoni, for så spiller man bedst og undgår samfundskonsekvenser såsom stress, for man har den indre ro inde i sig selv.

Jeg læste i en bog at her i Vesten er vi som en centrifugeringsmaskine, travlt ude i kanten og tomt inde i midten…

Jeg kan mærke, at jeg bliver nødt til at have mig selv med, uden at jeg skal aflevere et stykke af mig selv, men sådan at jeg har mig selv med, så det er til fælles glæde og til fælles gavn

Hvilke egenskaber besidder du som sikrer dig succes som iværksætter?

Udover min Yogiske livstil har jeg alle dage været målrettet.

Jeg mærker efter om det er det rigtige og en stor portion målrettethed

Hvis du skulle beskrive en evne, man skulle have som iværksætter, hvad skulle det så være?

Som iværksætter og som selvstændig og i virkeligheden også som medarbejder . Evnen til at omstille sig, synes jeg er en menneskelig evne, vi alle sammen burde arbejde med. Fordi livet er foranderligt og man ved ikke hvad der sker i morgen.

Rent professionelt og forretningsmæssigt. – alle markeder er jo foranderlige. Nu kan vi se efter Krisen, der er rigtig mange der hænger i “sådan har vi altid gjort det og så strammer vi ind” – men, der er jo nogle, der siger, hvad der ikke er udvikling  er afvikling – for udvikling er også at se muligheder, tør at tænke i nye baner, evne at rumme forandringer og nye tiltag

Det handler ikke om hvad der sker, men hvordan man takler det. Det synes jeg er en livssætning på en eller anden måde – for livet er ikke kun op ad bakke, der er også ned af bakke, der er lys, der er mørke, der er kærlighed, der er sorg, der er glæde og et eller andet sted så er det jo livet. Det er sådan en egenskab man også kan tage med sig rent erhvervsmæssigt, lad os se nogle muligheder, lad os komme udover stepperne og se frem.

Hvis du skulle give et godt råd til iværksættere, hvad skulle det være?

Når du som iværksætter har en idé, så føl efter om det føles rigtig i maven. Man skal have sig selv med, for når man går ud som selvstændig er det et stort skridt.

Hvis man ikke har sig selv med er der større chance for at give op hurtigt fordi man ikke har det indre drive. 

Husk at mærke efter i markedet om der et behov for ens idé – er der et hul i markedet, man skal bare ud og stikke en finger i jorden, og man skal blive ved for at finde ud af om der er afsætning for ens produkt eller service.

Man skal lave et rigtigt godt stykke arbejde med at skrive ned. Nogle sværger til forretningsplan, jeg ville sige, det vigtigste er forretningsmodellen. Om man tegner, skriver, det er lige meget, bare man sætter sig ned og får lavet en forretningsmodel.

Det, der er vigtigt med forretningsmodellen er hvordan og om den hænger det sammen. Man kan rette i den om 7 måneder, men det er vigtigt at have den på plads, for ellers er det svært at lave sin branding, sin elevatortale eller hjemmeside, og så bruger man meget lang tid med en masse ”bare lige” jeg skal bare lige, før jeg ringer til den kunde, jeg skal bare lige og en masse “bare lige’er” er ofte et tegn på at man ikke har sin forretningsmodel i orden.

Til sidst vil jeg sige, bruge sit netværk og ikke være bange for at bede om hjælp. Jeg har fået hjælp af rigtigt mange mennesker, folk elsker det og jeg elsker også at give hjælp “I Love It “ – Jeg har lært af Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker som også sidder i min bestyrelse ”Lyt højere” og det kan man bruge i alle situationer, det giver så meget.

Tak Joy.

Joys 5 råd til iværksættere:

1. mærk efter i maven om din forretningsidé (stadig) holder vand

2. mærk efter i markedet om du rammer/dækker et behov

3. brug dit netværk (husk du skal dyrke det INDEN du skal bruge det)

4. lyt højere til dit netværk, til dine kunder og til markedet

5. hav dig selv med altid og sørg for at du er i (i hvert fald nogenlunde) harmoni

 

Be Sociable, Share!

Comments

  1. Kunne ikke være mere enig med overskriften – Ansvarlig forretning kan være god forretning – Der er så mange firmaer som intet ansvar tager for den skade de gør på f.eks. naturen! – Eller mod andre mennesker!!

    Hørt!

Skriv et svar til Frisør Valby Annuller svar

*