Fokus og sparsommelighed

Interview med Bo Krogsgaard, Delupe.

Jeg havde fornøjelsen at møde serie-iværksætteren Bo Krogsgaard, som har bygget flere virksomheder op indenfor prissammenligning , hvoraf en af dem blandt andet blev solgt til JP Politikens hus. Han har nu virksomheden Delupe, en online prissammenligningstjeneste, der er aktiv i store dele af Europa.

Hør interviewet

 

eller læs uddraget.

Bo, hvem er du?

Jeg er iværksætter, stifter og direktør af Delupe, en online prissammenligningstjeneste på nettet indenfor alt fra modetøj til teknologi.

Fortæl os om vejen til iværksætteri.

Det har ikke været noget jeg har overvejet, mine forældre har altid været selvstændige, så det faldt mig naturligt at gå den vej.

Hvad har din største lære været?

Der har været mange flere end man lige regner med, men ting kommer ikke ad sig selv og ting tager tid. Selvom man sidder med en rigtig god idé tager det tid før end folk finder ud af at man eksisterer og tager det til sig. Man skal give det tid og fokus.

Du er jo lidt af en serie-iværksætter, hvad er din vision?

At have det sjovt. Lave noget man brænder for og som har en berettigelse og noget som folk har brug for. Hjælpe andre mennesker med en tjeneste, et produkt, en service som udfylder et behov.

Hvad er din vision med Delupe?

At være den foretrukne søgemaskine i Danmark, når det handler om prissammenligning indenfor bestemte kategorier herunder mode og teknologi. En service og en platform, hvor man kan let kan finde det bedste tilbud.

Du har valgt ikke kun at fokusere på Danmark?

Ja, mange af de butikker, der er i Danmark er internationale. I kraft af at få aftaler med dem bliver Delupe også aktiv i udlandet. Hvis en tjeneste fungerer i Danmark vil den typisk også kunne fungere i andre lande i Europa eller i hvert fald dem, der ligger tæt på. Derfor er Delupe aktiv i Danmark, Sverige, Norge, Holland, Tyskland og England og i opstartsfasen på det franske, spanske og italienske marked.

Hvordan greb du opgaven an?

Det kom egentlig fordi jeg har arbejdet med prissammenligning i et stykke tid. For en hel del år siden havde jeg en hotel booking maskinetjeneste, som blev opkøbt af JP Politikens Hus og er teknologien bag Turen går Til. Det var nærliggende for mig at arbejde med prissammenligning, så da virksomheden blev solgt valgte jeg at arbejde videre inden for dette område. Ikke kun rejsebranchen, men mere bredtfavnende som man kender det fra pricerunner, kelkoo etc. Det var det område jeg havde arbejdet med og jeg kendte leverandører og samarbejdspartnere indenfor området.

Hvilke egenskaber besidder du, som sikrer dig succes som iværksætter?

Det må være fokus og sparsommelighed. Jeg tror ikke på at det er løsningen at hyre en masse eksperter ind på forskellige områder, man kan hurtigt komme til at bruge alt for mange penge, så man må selv forsøge sig lidt frem. Hvis idéen er rigtig til at starte med og man holder fokus skal det nok komme.

Hvem og hvad inspirerer dig?

Det er der flere der har gjort, inden for teknologi, Steve Jobs, Skype – Janus Friis. Mennesker med initiativ og fokus på at gøre det, som folk siger der er umuligt, men som alligevel trodser det og gør det. Folk, der tør satse på deres egen idé og giver det et forsøg.

Hvis du skulle beskrive en evne, man skulle have som iværksætter, hvad skulle det så være?

Tillid til at det man går igang med det nok skal virke, for hvis man tøver, så tror jeg det fejler. Har du siddet i 6 år og det stadig ikke virker, skal man have indsigt nok til at stoppe, men til at starte med bliver man nødt til at være overbevist selv.

Hvis du skull give et godt råd til iværksættere, hvad skulle det så være?

Kast dig ud i det, prøv det!

Det kan godt være at der er nogle bankfolk, der siger det kan ikke lade sig gøre, men det er jo derfor de sidder i banken og ikke selv har en virksomhed….

Tak Bo!

Bo’s 5 råd til iværksættere:

1. Passion
- Find en niche som interesserer dig, og derfor ikke kun et område som du ser en forretning i.

2. Tålmodighed
- At starte en virksomhed op tager tid, vær derfor parat til at bruge lang tid på at bygge det op.

3. Differentiering
- Gør det tydeligt hvorfor kunderne skal vælge netop dit produkt frem for konkurrenternes.

4. Brug netværk
- Lyt til nogle med erfaring, få eventuelt en mentor, og evaluer nøje det feed-back du modtager.

5. Giv ikke op!
- Fortsæt selvom det er svært, pas på omkostningerne, og kør videre så længe du overhovedet kan.

 

Be Sociable, Share!

Speak Your Mind

*