Viljen til vækst

Interview med Anders Boserup Lauritsen, Studenterbolaget.

 

Det var en inspiration at møde Anders Boserup Lauritsen, en af de 3 iværksættere bag Studenterbolaget. Deres koncept er at samle en fælles indkøbscentral for alle kollegier og fredagsbarer og dermed kunne tilbyde blandt andet øl til en lavere pris til de danske studerende. Det går så godt, at de har fået Carlsberg op på mærkerne. I dag er der 27.000 studerende tilknyttet og tallet  vokser. For som Anders siger “det er ikke så svært at vækste!” Se mere omkring Studenterbolaget på www.studenterbolaget.dk

Hør interviewet

 
eller læs uddraget.

En 2 minutters elevatortale.

Studenterbolaget er et foretagende, der på vegne af de danske studerende foretager al indkøb af øl, spiritus, husartikler, hvad der skal bruges for at drive et kollegium eller en fredagsbar. Vi har samlet de forskellige fredagsbarer og kollegier i et indkøbsnetværk, hvor vi har fået så mange tilknyttet at vi kan gå ud og forhandle med leverandørerne, dermed kan kollegierne og fredagsbarerne drage fordel af de priser vi kan opnå i og med at vi køber med så stort et volume. Vores prisniveau er nu det billigste på markedet.

Studenterbolaget er kommet for at blive.

Hvem står bag Studenterbolaget?

Det gør jeg, Thor Hauberg og Viktor Christensen. Thor og Viktor er de 2 oprindelige ildsjæle bag dette koncept. I 2009 over en øl på Egmont Kollegiet talte de om hvor svingende øl-priserne var på kollegiet og talte om at det måtte de kunne gøre noget ved. De begyndte at overveje, at hvis de nu samlede hele kollegiet i et fælles indkøbscentral, så måtte man kunne få nogle stordriftsfordele. Så de kontaktede Royal Unibrew og spurgte om de ikke kunne købe direkte hos dem, hvis de købte nok og det gjorde at de straks fik skåret 30-50% af prisen. Da de kunne se at det kunne sagtens lade sig gøre, tænkte de over om det ikke var en idé til andre kollegier og fredagsbarer, der stod med samme problematik. I august 2010 besluttede de sig for at det skulle være et landsdækkende koncept, men de havde ikke forstand på markedsføring og vidste ikke hvordan det skulle gribes an.

Da min storebror kendte den ene af partnerne anbefalede han at de skulle kontakte mig (Anders) og jeg blev den 3. Partner i virksomheden. Vi gik derefter i gang med at udvikle et IT-system, for at strømline processerne.

Vi launchede i februar 2011og derfra er det bare gået rygende stærkt. Førhen hed konceptet jo Kollegie-service, men det gik jo ikke når vi også opererede med fredagsbarer. Virksomheden hedder SB Service og Levering, men vi ville kalde os noget sjovt og så kom vi til at tænke på det svenske system bolaget, som jo har monopol og styrer priserne fuldstændig. Vi er jo det gode monopol, som kommer til at styre priserne fuldstændigt på det danske studie-marked.

Siden da er det bare gået stærkt. Vi havde en vækst på 800% sidste år og har fået koblet 7 nye steder til i januar-måned (interviewet var d. 8.februar) Lige nu har vi 27.000 studerende tilknyttet.

Hvad er visionen med jeres virksomhed?

Vi vil gerne sidde på et sted mellem 80 og 100% af markedet inden for 3-5 år. I og med at vi er en service-virksomhed har vi formået at gøre op med den måde et helt marked fungerer på. Traditionelt er markedet ”jeg vil gerne sælge øl, du er en kunde, du skal betale den pris, den her øl koster, fordi du har ikke andre alternativer” – Vi har gået ud og spurgt forbrugerne, hvad er det for et behov, du har og har bygget virksomheden op efter forbrugernes efterspørgsel.

Hvilke egenskaber har I som sikrer jer succes som iværksættere?

Vi er et tværfagligt team, vi har diversitet i vores virksomhed.

I skrivende stund består teamet af:

De 3 ejere:

Thor, Cand.merc.Psyc. – bagrund med procesoptimering.

Viktor, Stud.polyt, Logistic Ingeniør – mindre ting til at gå op i en større enhed

Anders – Stud.merc.psyk, med Ba.Negot, Engelsk

Samt medarbejderne:

Marc, Stud.Ha.Almen

Christian – stud.merc.Jur

Tobias – MBA. International handel

Jacob – Stud.MBA international handel

Studenterbolaget er for studerende af studerende. Alle ansatte er kun studerende. Da vores virksomhed er bygget op på efterspørgsel, er det nødvendigt at vi selv er studerende, så vi har føling med markedet.

Jeg står for salg og marketing og er ansvarlig for samarbejdspartnere. Vi har nemlig ikke kunder, da de enkelte kollegier og fredagsbarer er med til, med deres volume at gøre vores volume større. Det gør at de støtter andre kollegier tværs over landet, det er et fælles foretagende det her.

Jeg har taget en militær-uddannelse, hvor jeg lærte omkring ledelse. Jeg var næstkommanderende for en kampenhed, der lærte jeg omkring menneskets psyke, hvordan mennesket tænker i presset situationer, forståelse for andre kulturer og  forståelse for hvad er det for et behov de har. Efterfølgende var jeg sous-chef i en cocktailbar, hvor jeg optimerede virksomhedens drift. Lige siden gymnasiet har jeg syntes at det var interessant at optimere i salgsøjemed, driften, omsætning, for jeg synes ikke at det kan være så svært at vækste.

I min verden er det en logisk måde at tænke på, men for andre er det utroligt svært. Det kræver også at forstå hvordan man har mulighed for at vækste.

Vi har fokus på at det her bare skal blive større og større og vi stopper ikke før at der ikke er flere universiteter, kollegier og fredagsbarer i Danmark og så går vi videre til udlandet.

Du nævnte at det her er for studerende af studerende. Hvad sker der når I er færdig uddannet?

Os 3 ejere fortsætter, som strategiske rådgivere, men alle andre ansatte bliver studerende.

Vi vil på sigt gerne have at vi kan gå ud til en eksempelvis cand. merc. studerende og tilbyde et studie-job, de vil få erfaring og få en brugbar viden om at drive en virksomhed og være en del af en virksomhed. Dermed får vi hele tiden nogle, der er tæt på miljøet og samtidig minimerer det også vores omkostninger, da studerende ikke skal have så meget i løn. De får en viden og en erfaring, der er priceless og brugbar for dem.

Hvordan greb I opgaven an?

Vi sagde til os selv 1. Februar 2011 går Studenterbolaget i gang og efter 6 uger havde vi opnået det, som vi troede vi skulle opnå på et år. Vi havde lavet en handlingsplan og sagt så og så mange vil vi gerne have tilknyttet.

Vi gik ind på Facebook og så hvor er der fredagsbarer, kollegier, vi ringede og sagde hej, vi er Studenterbolaget, vi kunne godt tænke os at sælge nogle øl, billigt, lad os tage en snak.

Til at starte med havde vi Carlsberg tilknyttet. Efter 6 uger var vi blevet så store og de kunne de se at vi var blevet lidt for dygtige til det vi laver. De ville derfor ikke samarbejde med os, da vi solgte deres øl for billigt.. Det er netop det, vi gør op med her. Der sidder nogle store mastodonter, der har styret det her marked i mange, mange år, så kommer der pludselig en lille irriterende spiller som faktisk er meget bedre til det, fordi de forstår det behov der er ude på markedet, i stedet for bare at tænke profitmaksimering. – Selvfølgelig skaber vi profit, men vi gør det på en måde så vi faktisk formår at gøre en forskel for de her folk. Og vi kan jo se at de steder, der er blevet tilknyttet syntes at det er fantastisk.

Vi prisdifferentierer ikke. Vi tilbyder samme pris til alle fredagsbarer og kollegier, det er jo alle danske studerende.

Hvor gamle er I egentlig?

– Vi er fra 19 – 27 år.

Hvem har inspireret dig til den tankegang at man bare kan vækste?

Steve Jobs har skabt et brand – igen tvivl om det, men de kører på produktet – hvor vi kører på kunden.

Min gamle kaptajn, han var meget på sammen med min delingsfører og de sagde “vi giver aldrig op.”

Vi tager ikke et nej for et nej, For et nej er ikke et nej, det er et måske og et måske er et ja.

Når man har en god idé, så handler det jo også bare om at tro på det – og blive ved. Du møder 9 nejer, men så får du et ja. Så går du tilbage til dit første nej, nu har ham her sagt ja, så siger han måske. Så har du måske lige pludselig 7 måskeer og 3 jaer, og så går du tilbage til måskeer og da du har flere referencer bliver de til jaer.

Jeg møder slagene med et smil.

Det handler bare om viljen til sejr, udover det en fantastisk bog alle iværksættere bør læse. Den er skrevet af Arne Nielsson.

Et god råd til iværksættere?

Du må aldrig nogen sinde sætte dig i en position, hvor du er din kunde overlegen.

I mine øjne handler det om, hvis du gerne vil have sikkerhed, så skal du have dig et job, vil du leve livet så bliver du iværksætter.

Bliv ved, tro på det. Vær realistisk.

Drømme fører dig ingen steder, de giver dig håb, men hårdt arbejde fører dig hen mod de håb, der skal skabe dine drømme.

Tak Anders!

Anders’ 5 råd til iværksættere:

“You either create something worth dying for, or live long enough to realize you can only die for something created by others…”

1. Et nej er et måske og et måske er et ja!

2. Der er kun en vej fra ide til succes, hårdt arbejde!

3. Hvis du ikke selv tror på at dit projekt lykkedes, så luk det ned.

4. Husk altid at have en plan B!

5. Hvis du vil have sikkerhed, tag et job – hvis du vil have frihed, bliv iværksætter :)

Be Sociable, Share!

Comments

  1. Det er fedt med sådan en 2 minutters elevatortale. Lad os endelig få nogle flere af dem :)

Skriv et svar til admin Annuller svar

*